Chrzan japoński. Zalety jedzenia wasabi

Chrzan japoński, czyli wasabi, znany jest z pewnością każdemu miłośnikowi kuchni japońskiej. Jest nieodłącznym dodatkiem do sushi – nadaje mu wyrazistości i podkreśla smak. Wyróżnikiem chrzanu jest jego ostrość, ale także działanie prozdrowotne – bakteriobójcze, grzybobójcze i regulujące trawienie.

Wasabi, czyli wasabia japońska, to roślina występująca między innymi w Japonii, Korei, Nowej Zelandii i na Tajwanie. W smaku przypomina nieco znany w Polsce chrzan. Najczęściej spotykany jest w postaci pasty, czyli utartego korzenia wasabi, który dodawany jest do sushi i sashimi.

Kuchnia japońska

Jak wspomnieliśmy, kuchnia japońska i wasabi to pojęcia nierozłączne. Chrzan wykorzystywany jest do przyrządzania tradycyjnych potraw, dodając im wyrazistości i ostrości. Kucharze, przygotowując wasabi, korzeń rośliny ucierają na tarce zrobionej ze skóry rekina. Sposób ten jest do dziś stosowany przez osoby kultywujące japońskie tradycje kulinarne. Wasabi bez trudu dostaniecie w polskich sklepach, pod postacią gotowej pasy, o zielonym kolorze.

Wasabi jest tak zakorzenione w japońskiej kuchni, że w Azumino powstał pomnik tej rośliny. W krajach, w których wasabi spotykane jest na stanowiskach naturalnych lub w uprawie, można kupić świeże korzenie chrzanu, które – po utarciu – doskonale nadają się do przygotowania dań orientalnych, takich jak sushi.

Zalety wasabi

Zalety wasabi to przede wszystkim wspomniany wcześniej smak. Bez tego dodatku trudno wyobrazić sobie japońskie potrawy, wymagające ostrości i wyrazistości. To jednak nie wszystko. Chrzan japoński ma również pozytywny wpływ na zdrowie. Stosowany jest często w okresie grypowym, wspomagając walkę z tą chorobą. Istotne jest także jego oddziaływanie na układ trawienny. Według badań skutecznie radzi sobie nawet z bakterią helicobacer pylori, odpowiedzialną między innymi za powstawanie wrzodów.

Warto również podkreślić, że wasabi jest bogate w ważne składniki odżywcze oraz witaminy. Zawiera witaminę C, A, potas, sód oraz magnez. Jednakże nie można przesadzać z jedzeniem wasabi, stosując chrzan jako zamiennik zdrowej diety. Pikantne przyprawy, do których przecież zalicza się ta roślina, mogą – w nadmiarze – powodować podrażnienia układu pokarmowego, dlatego też umiar jest jak najbardziej wskazany.

Wasabi to nie tylko pikantny dodatek do dań, ale także roślina bogata w składniki odżywcze i minerały. Umiejętne korzystanie z dobrodziejstw chrzanu może przynieść pozytywne efekty dla naszego zdrowia. Pamiętajcie jednak, aby wykorzystywać ten dodatek umiejętnie. Zbytnia ostrość dań może bowiem wywołać skutek odwrotny do zamierzonego – pogarszając wasze samopoczucie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 × three =